Strategi 4: Kvalitetsstyring

Mål: Helgeland Havn IKS skal være et ledende havneselskap i forhold til kvalitetsstyrte prosesser, miljø og HMS.
Derfor skal selskapet:
4.1 |
Etablere en organisasjon med tilstrekkelig kompetanse, organisering og personell for å løse oppgavene selskapet er satt til. |
4.2 |
Legge til rette for at eierkommunene får kommunisere sine forventninger til selskapet. Sørge for rolleavklaring for å skille mellom havn og eierkommune der dette er nødvendig. |
4.3 |
Drive myndighetsutøvelse og forvaltning etter Havne- og farvannslov med tilhørende forskrifter, som eierkommunenes havnefaglige organ. |
4.5 |
Ha stort fokus på marked og kommunikasjonsarbeid overfor selskapets kunder og brukere. |
4.6 |
Videreutvikle og implementere kvalitetssikringssystemene. |
4.7 |
Orientere havnestyret om HMS og kvalitetsarbeidet. |
4.8 |
Lede de ansatte til et aktivt HMS og kvalitetsarbeid. |
4.9 |
Sikre at HMS arbeidet inkluderer alle som oppholder seg på havneselskapets områder. |
4.10 |
Gi verneombudet gode arbeidsvilkår, med hensyn på videreutvikling og tid til vernearbeid. |
4.11 |
Stille krav til kvalitetsarbeidet blant eksterne operatører på havnas anlegg. |
4.12 |
Utvikle gode beredskapsplaner og -rutiner for havnedrift. |
4.13 |
Være bevist på egen rolle i miljøspørsmål. |
4.14 |
Sørge for god avfallshåndtering. |
4.15 |
Holde seg oppdatert på nye og endrede nasjonale og internasjonale lover, forskrifter og direktiver som gjelder havnedrift. |
4.16 |
Involvere medarbeidere i utvikling av virksomheten, slik at organisasjonen har evne til omstilling. |
4.17 |
Ha fokus på kompetansebygging hos ansatte og i havnestyret for å sikre at relevant kompetanse er til stede for de mål som til enhver tid settes for selskapet. |